Julbak med bilder!

Ja idag har jag haft mitt årliga stora stök-jul-bak. Blir på så himla bra humör när snön ligger och det kommer mer. Sån julkänsla :)
Jag gör alltid godis och ger bort som julklapp. Bättre det än att köpa saker personerna kanske varken behöver eller vill ha (?)

Som vanligt gjorde jag Världens godaste (jul)godis.....Rocky Road. Vad annars?
Det är så vidrigt gott och så enkelt att vem som helst kan göra det.

Recept:

* 600gr blockchoklad (mörk, ljus eller vit efter smak. Orginalet är på mörk)

* 3dl saltade jordnötter

* 1dl skalade pistage nötter

* 1 näve marshmallows (jag rekomenderar mini varianten)

* 2 påsar dumle

Gör så här:

Smält blockchokladen i ett vattenbad (för er som inte vet vad det är så sätt en kastrull med vatten på plattan. Över det en bunke - i glas eller annat värmetåligt material. Lägg chokladen i bunken och rör om och vänta tills den smällt.)
Sen lägger man bara i de andra ingredienterna, blandar väl och lägger sen i valfri form med bakplåtspapper.
Ställ i kylen tills den stelnat. Jag brukar ha den i ett dygn. Sen skär man den i bitar och äter, haha.
Ljuvligt jag lovar, och busenkelt.

 

 

 


 

Sen gav jag mig på något helt nytt. Tänkte att det nog trots allt inte skulle vara så svårt. Hm.

Kakan/godis/bakverket kallas Makron och har blivit populär på senaste tiden. Det är en marängkaka/munsbit med chokladsmör mellan.

Jag ska förklara med bilder:

*Sätt först din ugn på 140c.

 



Sen blandar man 3dl florsocker med 200gr. finhackad och skalad mandel. Ställ den åt sidan lite.




Efter det knäcker du 3 ägg och det är alltså äggvitan vi vill åt :)





Vispa sen äggvitan tillsammans med 1tsk salt tills du får ett ganska äckligt skum....lägg då ner 1msk strösocker och vispa hårt tills det helt enkelt blir maräng. Vill du sen busa till det med karamellfärg häller du i det (färg efter smak och tycke), vispa sen lite till, så färgen delas jämnt i marängen. Och man behöver INTE krångla till det som jag och ha flera olika färger första gången man testar detta....När du gjort det tar du åter igen fram mandel/florsockermixen och vänder ner i marängen tills allt är blandat.






Ta sedan fram 2-3 ugnsplåtar som du lägger bakplåtspapper på.





Det är nu momentet kommer då du lagt marängsmeten i en påse, klippt ett litet hål i botten och spritsat ut vad som skulle vara små söta knortar i en storlek av en 1-krona......ni ser själva att det Inte blev så :p

Låt de vila i ungefär 20 minuter tills ytan stelnat och det inte klibbar.

Då ska de in i ugnen, samma tid. Mellan 15-20 minuter, de ska inte bli minsta lilla brända. Men tiden varierar självklart beroende på ugnskvalité.



När de sedan kommer ur ugnen ska de se ut Ungefär såhär, eller faktiskt inte, haha men mina blev så.
Låt de svalna lite och gör under tiden:








1dl vispgrädde värms tillsammans med 1msk margarin...ta av den från plattan när smör/margarinet är smält. Lägg då i 100gram blockchoklad eller med fördel smaksatt choklad. receptet jag gick efter skulle ha hallonchoklad, men jag tog vanlig mörk block. När chokladen smält tillsätt då 100gr hackad och rostad hasselnöt.
Man ska rosta hasselnötterna i stekpanna en liten stund och sen gnugga av skalet, sen ner i förslagsvis en matberedare för att finhacka dem.
Vänd ner i chokladsmeten och låt svalna.

När makronerna svalnat, ta försiktigt bort dom från bakplåtspappret, lägg lite av chokladsmeten på en och kläm ihop med en annan. Så det nästan blir som en hamburgare. Låt vila.

 

Färdigt resultat ska se ut ungefär så här:

 

Bild och recept tagen från Linnea Seidal's blogg och www.tasteline.com Bild + recept lånat från www.Tasteline.com . Och www.Linneasskafferi.blogg.se

 

Men mina blev så här:

 



Hahaha....ja huvudsaken är väl kanske ändå smaken? Och att jag ska lägga de i en hemmagjord strut för att make up för detta värdelösa resultat ;)

Måste säga att jag ändå är van vid matlagning, bakning och att göra godis men det här var verkligen svårt. Speciellt att spritsa ut smeten, och det va många grejer att hålla reda på. Alltså inget ni kanske ska ge er på som "nybörjare". Men det va klart en utmaning och faktiskt väldigt roliga att göra trots allt. Sen att de inte blir perfekta, vad gör det?

Nu ska jag ta mig ett välbehövligt bad med jordgubbs-badbomb....mmmm.

Imorgon är det jobb tidigt och sen fest :)))))

Ha det gott i julruschen, eller kanske julvilan?

Bye 4 now.


Kommentarer
Postat av: Mikaela Urbom

Åh nu vill jag baka =D

2009-12-18 @ 19:39:05
URL: http://mikaelaurbom.blogg.se/
Postat av: Åsa

Men guud va mycket gott!!!

2009-12-19 @ 16:41:13
URL: http://asonet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0